Tragedia d’amore che mette in scena, come Othello, due amanti provenienti da due universi culturali opposti, Zaïre (1732) inaugura in Francia la moda dei drammi di argomento storico. Cosciente dell’immobilismo delle scene francesi, è dopo il soggiorno in Inghilterra che Voltaire trova quella «action» necessaria per mettere in atto il suo progetto di rinnovamento della tragedia. Grande successo di lacrime nella Francia e nell’Europa del Settecento, Zaïre è senza dubbio la pièce più nota di Voltaire. Segnata da una storia teatrale complessa, sfaccettata e durevole, l’opera trova dunque posto in seno a quel canone teatrale europeo che la riforma prudente messa in atto dal philosophe ha contribuito a ridefinire.
Zaïre (1732) started the trend of historical drama in France. Just like Othello, this sentimental tragedy showstwo lovers from opposite cultural spheres. Voltaire was aware of the stagnation of the contemporary French stage and after spending time in England he found that the inclusion of increased action was necessary in his project to renew tragedy. Zaïre is undoubtedly Voltaire’s most famous play and it was a real succès de larmes in eighteenth-century France and Europe. Characterized by a complex, diverse, and durable performance history, this tragedy forms part of the European theatrical canon, which this philosophe helped to redefine with the cautious dramatic reform in Zaïre.
Vincenzo De Santis, laureato presso la “Sapienza” - Università di Roma, è dottore delle Università di Milano e Paris - Sorbonne. I suoi studi si concentrano sul teatro francese tra Seicento e Settecento, sui rapporti tra teatro e politica tra Rivoluzione e Impero, sulla critica e la pratica della traduzione.
Mara Fazio è Professore di Discipline dello Spettacolo presso la “Sapienza” - Università di Roma. I suoi studi si concentrano sui rapporti tra teatro e storia e sulle arti sceniche (attore, regia) tra Settecento e Novecento in Europa, con particolare attenzione a Francia e Germania.
Vincenzo De Santis, graduated from Sapienza University of Rome. He obtained his PhD in French literature from the University of Milan and Paris-Sorbonne University. His research focuses on seventeenth and eighteenth-century French theatre, on the relationship between theatre and politics during the French Revolution and the First Empire, and on the theory and practice of translation.
Mara Fazio is a Professor of Theatre and Performance Studies at Sapienza University of Rome. Her research specialties are the relationship between theatre and history and the development of the performing arts (such as the role of actors and scenery) between the eighteenth and twentieth centuries, with a particular emphasis on France and Germany.